Vytlačiť

Repas PPS12

Postup prác na PPS 12 r.v. 1970


V priebehu leta 2011 sme sa rozhodli prihlásiť na sezónu 2012 do Sitnianskej hasičskej ligy, ktorá sa ale behala na neupravených PPS12, resp. klasických zásahových "12kach". Nakoľko sme ale žiadnu takú mašinu v zbrojnici nemali, snažili sme sa zohnať nejakú v dobrom stave po blízkom okolí, v obciach kde hasičský šport zrovna neprekvital. Jednu takú sme zohnali hneď u susedov zo Župkova. Nakoľko ich DHZ bolo zrušené a nepredpokladalo sa že by v blízkej dobe malo vzniknúť, po dohode starostov Župkova a Horných Hámrov sme si ju priviezli do našej zbrojnice.

 

Východiskový stav:

PPS 12, rok výroby 1970 bola prevzatá v nefunkčnom stave. Rám , plechové časti okrem nádrže a polospojky čerpadla boli natreté štetcom zelenou farbou,  vložka chladiča bola zhrdzavená a z časti odhnitá, na hlave valcov boli vytlačené mrazové poistky, ktoré sa prejavili až po pokuse mašinu naštartovať,  vnútro motora ako aj chladenie bolo silno skorodované, zanesené nečistotami.

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216946_10150283280205513_8091708_n.jpg  http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/284714_10150283280270513_7654182_n.jpg

Po prinesení mašiny do zbrojnice a po krátkej obhliadke sme skonštatovali, že aj keď od vonku vyzerá v zlom stave, vo vnútri to bude inak, nakoľko mašina bola používaná veľmi málo. A tak sme ju pripojili na batériu, naliali vodu a pokúšali šťastie.  Mašinu sa ale nepodarilo naštartovať, pár krát odpálila, možno aj pár otáčok pretočila vlastnou silou ale to bolo všetko. Po opätovnej kontrole sme zistili že sa dostala voda do oleja a tak sme zložili nádrž a kryt vahadiel kde sme našli príčinu – vyrazené mrazové poistky na hlave. A tak pre istotu sme sa rozhodli hlavu zložiť a dôkladne ju skontrolovať, pretože okrem poistiek mohla byť aj trhlina niekde vo vnútri.  Popri rozoberaní sme dospeli k názoru, že keď sme to už načali, urobíme kompletný repas.

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/281467_10150289072550513_559578_n.jpg http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/224533_10150289072605513_4336939_n.jpg

1.       fáza – Rozoberanie

Rozoberanie šlo celkom hľadko, až na pár detailov ako prihrdzavené trubky rozvodu chladenia vody, poškodená gumenná hadica ktorá prepája vodné čerpadlo s motorom. Najväčší problém bol s chladičom, ktorého vnútro – samotný chladič bol úplne zhrdzavený a nebolo ho možné rozobrať inak ako za použitia hrubej sily, kladív a páčidiel

 http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251477_10150289072910513_6264220_n.jpg http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/251489_10150289072660513_4568629_n.jpg

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/250298_10150291002875513_416866_n.jpg

2.       fáza – Repas

Po rozobratí mašiny takmer do šróbika sme sa rozhodli že dáme hliníkové časti opieskovať, motor komplet vyumývame a nastriekame striebornou tepelno-odolnou farbou, zrenovujeme rám a nádrž a ak staré zapaľovanie nebude fungovať, prerobíme zapaľovanie na modernejší systém. Nakoľko mašina bola plánovaná na ligové súťaže, na ktorých nemôžu byť upravené mašiny, žiadny komponent sa nijako výkonnostne neupravoval. Časti motora ktoré sa dali demontovať a boli väčšie sa dali opieskovať, hlava valcov sa dala zarovnať do odbornej dielne, dôkladne sa vyčistila, mrazové poistky boli opravené, nakoniec bola zvonku nastriekaná tepelnou čiernou farbou a pripravená na montáž.

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/283198_10150291003110513_3362601_n.jpg http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/215120_10150290995400513_3981245_n.jpg

Popri tom sa vykonávali práce na renovácii samotného rámu mašiny. Kúpili sme špeciálny odfarbovač a farbu ktorá bola na ráme sme prácne oškrabali dole. Posledné zvyšky boli opálené a rám ostal len čistý kov. Potom bol nastriekaný aj s nádržou čiernou farbou.

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/263393_10150291002775513_1076954_n.jpg http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/262563_10150291003475513_2577059_n.jpg

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/299650_10150302091890513_5096023_n.jpg http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/296205_10150302750320513_2906858_n.jpg

Potom  sa už riešili ostatné robotičky, ako odfarbenie ostatných častí mašiny na ktorých bola zelená štetcom natretá farba, čistenie čerpadla od korózie, nánosov blata zmiešaného z olejom, úprava unášača čerpadla na sústruhu, striekanie a natieranie ostatných častí mašiny do tímových farieb (čierno žltá).

3.       fáza – Skladanie

Po prichystaní rámu a bloku motora sme mohli začať pomaly skladať. Kúpili sa nové silentbloky motora, namontovali sme držiaky a blok mohol ísť do rámu. Zároveň s blokom sme nainštalovali aj zrenovovaný stator čerpadla, aby sa mohla mašina začať kompletne skladať. Ako prvé šla hore hlava valcov, vahadlá, sacie a výfukové potrubie, karburátor,  vyčistená vodná pumpa, AC pumpa. Pri skladaní sme ale narazili na delikátny problém. Nakoľko sme dávali dole všetky potrubia a hlavu, potrebovali sme novú sadu tesnení. Ale keďže rok výroby tohto stroja je rok 1970, nebolo možné zohnať tesnenie v bežných predajniach náhradných dielov.  V tejto situácii nám pomohol internet a istý pán zo Zvolenskej Slatiny, ktorého firma vyrába sady tesnení na veterány a poslal nám komplet sadu tesnení presne na náš motor.

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/311325_10150310201290513_1707484_n.jpg http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/303967_10150310201425513_2768710_n.jpg

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300409_10150310201490513_5038510_n.jpg http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300793_10150310201615513_3303535_n.jpg

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/293393_10150311544560513_6101704_n.jpg http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/305188_10150311544615513_1973957_n.jpg

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/317818_10150311544660513_562660_n.jpg http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300244_10150311544725513_7118315_n.jpg

Pomaly ale isto mašina dostávala formu, namontoval sa chladič, keďže stará vložka chladiča nebola použiteľná, rozhodli sme sa zobrať komplet chladiť zo súťažnej 1.5ky (medený 8 závitový "slimák"). Mašinu sme chceli v pôvodnom stave a preto šlo naspäť aj staré dynamo, starý rozdeľovač SCINTILLA z pôvodnými zapalovacími káblami. Elektrické vedenie bolo komplet prerobené, boli naťahané nové káble, regulátor dobíjania ostal pôvodný.

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316745_10150335025345513_1108888312_n.jpg http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/311131_10150335025410513_1821574648_n.jpg

 

Po poskladaní mašiny do takmer funkčnej podoby sme sa rozhodli ju otestovať, ešte bez nádrže, takže sme natiahli hadičku do bandasky a po chvíľke prehovárania mašina naskočila. Keď sa trošku zahriala, nastavil sa predzápal a malé detaily, tým pádom bola hlavná časť urobená, mašina bola spojazdnená, primontovala sa nádrž a čakali sme na ostrý test z vodou. Ten ale nedopadol dobre, mašina vodu síce natiahla ale po pár minútach sa prehriala a začalo variť vodu, vložka chladiča zo súťažnej mašiny nebola dlhodobejšie účinná, takže sme kúpili novú, taktiež medenú ale s dvoma stočenými trubkami, ktoré to už uchladiť dokázali. Ako sme mašinu priebežne testovali, začala ísť čím ďalej  tým horšie. Začala zle štartovať, nakoniec už nešla vôbec. Pripísali sme to chybnému zapaľovaniu. Podarilo sa nám zohnať nový pôvodný rozdeľovač, ktorý ale nepriniesol žiadnu zmenu, mašina neštartovala. Tak sa zložil kryt ventilov, skontrolovali sa vôle ventilov, komplet elektrika, podľa všetkého malo byť všetko v poriadku, ale mašina nie a nie naštartovať. Po dlhom skúšaní, bádaní a nadávaní sme nakoniec na chybu prišli. Problém robilo uvoľnené sacie potrubie, ktoré ťahalo falošný vzduch do valcov a mašina nebolo schopná naštartovať. Po dotiahnutí potrubia už všetko bežalo ako malo, mašina sa rozbehla, nastavil sa rozdeľovač a zase sa nasucho testovalo. Časom ale rozdeľovač ukázal svoj vek  a chod motora nebol taký ako sme si predstavovali. A tak padlo rozhodnutie – prerobiť zapaľovanie na modernejší systém z klasickým „škodováckym“ rozdeľovačom a alternátorom. Komponenty na prerábku sme zohnali priamo u nás, na športovej 1.5ke, kde sme namontovali nové tiristové zapaľovanie, ktoré sme pôvodne chceli dať na 12ku. Ale po zvážení, že tam by toho bola škoda sme ich vymenili. Na športovú 1.5ku šlo nové zapaľovanie, na 12ku to so športovej mašiny. Výmena nebola náročná, všetko sa skompletovalo, medzičasom sa dorobil nový kryt motora a mohlo sa vyraziť na tréningy a súťaže...

 

 

P.č.

Vykonaná práca/náhradné diely

Náklady

1.

Úprava hlavy valcov (frézovanie, leštenie)

30 €

2.

Vložka chladiča (medený slimák)

80€

3.

Silentblok motora

20€

4.

Sada tesnení

25€

5.

Farby použité pri repase (odstraňovač starých náterov, teplu odolné spreje)

30€

6.

Nové hadice, hadičky, šróby, matice, podložky

20€

7.

Plech na štít

10€

8.

Úprava štítu (logo)

25€

9.

 

 

10.

 

 

 

Sponzori